Work-outs voor thuis | Blog BCC

Huishoudfitness: 8 work-outs voor thuis om fit te blijven tijdens de winter

November is de ideale maand om iedere morgen een rondje te rennen door het park – said no one ever. Want het is koud, nat en donker buiten. Niet bepaald uitnodigend om je sportschoenen aan te trekken! Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig, want er zijn genoeg dagelijkse activiteiten in huis te bedenken die jij kunt doen om in shape te blijven.Work-outs voor thuis | Blog BCC

1: Stofzuigen

Als je écht goed fit wil worden, pak je wat vaker de stofzuiger erbij. Want je maakt een hoop intensieve bewegingen tijdens dit huishoudelijk klusje. Je armen gaan van voor naar achter, van links naar rechts, en bovendien ben je constant aan het duwen en trekken. Is dat niet pittig genoeg voor je? Maak er dan een echte work-out van door lunges en squats toe te voegen aan je stofzuig-sessie. Spierpijn gegarandeerd!

2: Traplopen

Het wordt niet voor niets overal aangemoedigd. Op steeds meer openbare plekken en kantoorgebouwen hangen bordjes met “neem liever de trap dan de lift” en de reden daarvan is simpel: traplopen is hartstikke goed voor je. Je gebruikt een hoop spieren, je hartslag gaat omhoog en dat geldt ook voor je conditie. Sommigen menen dan ook dat een paar keer de trap op en af lopen zelfs beter voor je is dan wandelen. Weer een reden om niet naar buiten te hoeven!

3: Vloer schrobben

Het is geen klus die je dagelijks uitvoert, maar wel heel intensief: de vloer schrobben en dweilen. Je schijnt er maar liefst 300 calorieën per uur mee te verbranden! Dus pak op een regenachtige zondag die emmer en dweil uit de kast en begin maar met poetsen.

Work-outs voor thuis | Blog BCC

4: Strijken

Strijken mag niet uit het rijtje ontbreken. Want hoewel het misschien niet bovenaan het lijstje meest zware work-outs staat, ben je tijdens het strijken toch wat lichamelijke inspanning aan het leveren. Je gaat flink heen en weer met je armen en moet steeds dat zware strijkijzer op tillen. En wat dacht je van het vouwen van je kleren? Ook hierbij worden je armspieren getraind.

5: Opruimen

Als er íets is wat je iedere dag in huis kunt doen – maar waarschijnlijk niet wílt doen – is het opruimen. De zolder, woonkamer, badkamer, de vaat, vuile was, noem maar op: altijd valt er wel wat te doen. Daar komt veel geloop en gebuk aan te pas. Iets vaker opruimen betekent dus iets meer calorieën verbranden. En een geordend huis. Winning!

6: Ramen lappen

Ramen lappen, ramen zemen: ook dit is een work-out waar je van buiten adem kunt raken. Al helemaal als je in een huis met meerdere verdiepingen woont en dus een hele hoop ramen af moet gaan. Vind je dit niet de leukste klus om te doen? Zet dan een lekker muziekje op. Zo sta je straks dansend de ramen te zemen en lever je ook nog eens extra inspanning!

7: Gamen

Een huishoudelijk klusje is het niet, maar gamen is wel iets wat je binnenshuis kunt doen om fit te blijven. We hebben het natuurlijk niet over gamen in de old-school vorm waarbij je urenlang achter elkaar op de bank zit te spelen. Waar je aan moet denken zijn games waarbij je bijvoorbeeld moet dansen, zoals de Sony Just Dance Game voor de PS4. Lekker met de voetjes van de vloer in je woonkamer! Daar houden we wel van.

8: Tuinieren

Weet je wat pas écht goed voor je is? Tuinieren. Oké, je moet daar dan wel voor naar buiten, maar zodra het rotweer wordt kun je meteen weer naar binnen. Met tuinieren ben je continu aan het woelen in de aarde, grasmaaien, sproeien, noem maar op, en op die manier gebruik je dus al je spieren en verbetert je conditie. Bovendien krijg je zo een hoop frisse buitenlucht binnen… en dat blijft stiekem toch het allerbeste voor je!

Print Friendly, PDF & Email

Geplaatst door: Charlotte Klein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.