Griep | Blog BCC

Hatsjoe! Zo voorkom je de griep of een verkoudheidje

Ohjee, het seizoen voor griep is weer aangebroken! Tijdens zo’n griepepidemie lijkt het alsof we nergens meer veilig kunnen zijn, of je nu op kantoor, het kinderdagverblijf of zelfs thuis bent. Voorkom dat jij ook geveld wordt en bekijk snel onze tips om een griepje te voorkomen.Griep | Blog BCC

#1 Vitaminen, vitaminen en nog meer vitaminen

Heb jij een goede weerstand, des te kleiner is de kans dat je de griep of een verkoudheid krijgt. En vitaminen zorgen voor die goede weerstand. Logisch, en waarschijnlijk weet jij dit ook wel, maar zorg je er dan ook voor dat je ze binnen krijgt? Je kunt dan natuurlijk vitaminepillen slikken, maar je kan jezelf ook verwennen met een glas sap in de ochtend. Lekker en gezond! Citrusvruchten zitten bijvoorbeeld bomvol vitamine C. Een glas versgeperst sap bevat tot ongeveer 50 procent meer vitamine C dan sap uit concentraat. Sinaasappelsap met vruchtvlees bevat zelfs nog meer vitamine C en er zitten dan ook meer voedingsvezels in. Kom maar door dus! Een fijne citruspers om gezonde sapjes te maken is de Princess Black Steel, hiermee kan je namelijk allerlei soorten citrusvruchten persen, van limoenen tot grapefruits. En wil je nog wat tips voor lekker en gezonde sapjes of smoothies, check dan deze 6 makkelijke recepten.

#2 Vochtige lucht in huis en op kantoor

Uit onderzoek blijkt dat wanneer de luchtvochtigheid in je huis hoog is, dit je kans op griep verkleint. Met een luchtvochtigheid van 43 procent zijn namelijk maar 14 procent van de griepvirusdeeltjes in staat om de griep over te brengen. Halveer je de luchtvochtigheid naar 23 procent, dan is zo’n 70 tot 77 procent in staat de griep over te brengen. Groot verschil dus! En met een loeiende verwarming tijdens de winter gaat de luchtvochtigheid in huis behoorlijk omlaag. Zorg er dus voor dat je de luchtvochtigheid in huis verhoogd met een luchtbevochtiger. De luchtbevochtiger van Duux gaat maar liefst 10 uur mee dankzij de watertank van 2,5 liter en hij is niet alleen functioneel, maar ook nog eens mooi! Geen straf dus om hem in je huiskamer neer te zetten.

#3 Geef griep geen kans met voldoende slaap

Bij onvoldoende slaap ben je vatbaarder voor griep en verkoudheden. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt in deze griepperiode. En mocht je de griep al te pakken hebben, dan is slaap ook goed om je eerder te laten herstellen. Kun jij wel wat hulp gebruiken met in slaap komen? Met een slaaplamp val je gemiddeld 2,5 x sneller in slaap. Hoe vraag je je af? De lamp projecteert blauw licht op het plafond. Jij hebt de taak om je ademhaling te synchroniseren met het licht. Adem in wanneer de straal uitzet en adem uit wanneer deze zich terugtrekt. Door je op het licht te focussen, geef je minder belang aan je flow van gedachten, zoals bijvoorbeeld de stress op je werk. Hierdoor vermindert je hersenactiviteit en val je sneller in slaap.

#4 Bewegen tegen de griep

Als het al geen goed voornemen voor dit jaar was, is de griep wel voldoende reden om te gaan bewegen. Heb je namelijk een goede conditie dan hebben de virusdeeltjes minder kans om je ziek te maken. Sporten in de buitenlucht is dan al helemaal goed! Heb je echter moeite om van de bank te komen, probeer dan eens een activity tracker uit. Zo houd je alles bij wat je doet en wat je eigenlijk gedaan zou moeten hebben. Een steuntje in de rug dus om je van die bank af te krijgen.

Uiteraard zijn er ook een aantal kleine dingen die je kan doen om de griep te voorkomen. Was bijvoorbeeld je handen iets vaker dan dat je normaal doet, neem de deurklinken wat vaker af, drink genoeg water en kleed je naar het weer. Succes!

Print Friendly, PDF & Email

Geplaatst door: Lianne Schimmel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.