Tips om makkelijk in slaap te vallen

Zzz, lekker slapen, wie houdt daar niet van? Maar we hebben het vast allemaal wel eens meegemaakt; ga je naar bed en blijf je maar naar het plafond staren. Grr, en hoe meer je blijft woelen en draaien, hoe lastiger het wordt om in slaap te komen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om rustig te worden en toch lekker in slaap te vallen. Wij geven je een paar handige tips.

 

Warm, koud, warm, koud

Is het in jouw slaapkamer vaak te warm? Of juist te koud? En ben je dan ook zo aan het stoeien met je dekbed? Wellicht sta je er niet bij stil, maar wanneer je lichaam zich de hele tijd moet aanpassen aan de omgeving, val je minder makkelijk in slaap. Wist je bijvoorbeeld dat de beste slaapkamertemperatuur 18 graden is met een luchtvochtigheid van 65%? Ehm tsja, probeer dat maar eens precies zo te regelen voor je eigen slaapkamer. Gelukkig zijn er speciale apparaten die het klimaat in je kamer perfect voor je kunnen regelen. De Dyson luchtbevochtiger zorgt er bijvoorbeeld voor dat de temperatuur en luchtvochtigheid in je kamer optimaal is én werkt ook nog eens als ventilator voor tijdens de warme dagen. Handig!

Lampjes uit

Heb je er ooit over nagedacht waarom we nou eigenlijk slapen wanneer het donker is en wakker zijn gedurende het daglicht? Wellicht is het geen heel verrassend nieuws voor je, maar je biologische klok reageert op het daglicht en op de opkomende en ondergaande zon. Deze signalen worden bijvoorbeeld gebruikt om je slaapgedrag en energieniveau te regelen. Aha!

Zit jij voor het slapen gaan ook vaak nog TV te kijken of met je smartphone te spelen? Hoe fijn dit ook kan zijn, het is niet heel bevorderlijk voor het in slaap vallen. Het licht van al deze apparaten verstoort namelijk je biologische klok. Wat je zou kunnen doen, is een uur voor het slapen gaan alle apparaten uitzetten. Nu snappen wij dat je hier misschien niet heel vrolijk van wordt, want wanneer moet je dan je favoriete serie afkijken? Een handig hulpmiddel bij het in slaap vallen zou de Philips wake-up light kunnen zijn. Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, helpt deze wekker je ook om lekker in slaap te vallen. Door een natuurlijke zonsondergang na te bootsen wordt het licht in je slaapkamer geleidelijk gedimd. Je zult merken dat je vanzelf lekker slaperig wordt.

Even rustig ademen

Wat we allemaal soms niet doen om in slaap te vallen; schaapjes tellen, uit bed stappen en water drinken, toch maar weer even op je telefoon kijken, nadenken over alles wat je morgen moet doen.. Whaa, we kunnen er soms helemaal gestrest van raken! En dat terwijl je eigenlijk juist heel rustig moet blijven. Wat bijvoorbeeld goed helpt zijn enkele simpele ademhalingsoefeningen. En heb je daar nu wat hulp bij nodig, dan is de Fitbit Charge 2 echt heel fijn. Deze geeft aan de hand van animaties op je scherm aan wanneer je in of uit moet ademen.

Muzzzzziek

Slaap kindje, slaap. Daar buiten loopt een schaap. Een schaap met witte voetjes, dat drinkt zijn melk zo zoetjes. Slaap, kindje, slaap. Daar buiten loopt een schaap. Komt dit kinderliedje je nog bekend voor? Grote kans dat dit door één van je ouders gezongen werd om je in slaap te krijgen. En dat is niet voor niets! Het is namelijk bewezen dat je van het geluid van zang en muziek rustig wordt en lekker ontspannen. Ideaal dus voor als je wil gaan slapen. Nu kun je natuurlijk aan je partner of iemand anders vragen om voor het slapen gaan een liedje voor je te zingen, maar we kunnen ons voorstellen dat je hier niet per sé heel rustig van wordt. Zet dus gewoon een lekker muziekje voor jezelf op en welterusten maar! En om de nachtrust te bevorderen, is het handig om hiervoor een portable speaker te hebben. Dan hoef je lekker je bed niet uit om de muziek te bedienen.

Print Friendly

Geplaatst door: Nikki Fairley

Wieteke schrijft graag over lifestyle, trends en de wereld van elektronicaproducten, nieuws, leuke weetjes, tips & tricks en meer..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.