Onze winkels zijn weer open! Het gevolg van de coronamaatregelen op onze services en jouw bestelling of installatie? Lees meer

De meest voorkomende wasmachine storingen. Met oplossingen!

Heb je te maken met een storing of krijg je een foutmelding, dan hoeft dit niet direct te betekenen dat je wasmachine aan vervanging toe is. Helaas geven foutmeldingen niet meteen aan waar het probleem ligt, maar krijg je een code van letters en cijfers. Om jou verder te helpen, zetten wij de meest voorkomende storingen en oplossingen voor je op rij.

1. Wasmachine gaat niet aan

Gaat de wasmachine niet aan? Controleer dan eerst of de stekker er goed in zit en of het deurtje dicht is. Is dit het geval? Controleer dan met een ander elektrisch apparaat of er stroom op de wandcontactdoos wordt geleverd. Als dit niet het geval is, dan is er waarschijnlijk een stop doorgeslagen. We raden je trouwens aan om bij het aansluiten van je wasmachine geen verlengsnoer te gebruiken waarop meerdere apparaten zijn aangesloten. Sluit je wasmachine altijd direct aan op de wandcontactdoos.

2. Foutmelding watertoevoer

Krijg je een van deze foutmeldingen, dan betekent dit dat er geen of te weinig water in de trommel komt. Om het probleem op te lossen, kan je een paar dingen doen. Bekijk eerst of de waterkraan volledig open staat en/of dat de toevoerslag niet verstopt zit of dat er een knik in zit. Maak de toevoerslang los en maak het filter schoon. Blijf je nog steeds een foutmelding zien, dan zou het ook zo kunnen zijn dat de waterdruk is ‘weggevallen’. Dit controleer je door andere kranen in je huis aan te zetten. Doen deze het ook niet of amper, dan kun je het beste even te wachten totdat de waterdruk weer terug is. Is het probleem nog niet opgelost? Neem dan even contact op met de leverancier. 

Foutmelding Samsung: 4E, E1, E3, OE, E05 of 4C

Foutmelding AEG: E10, E11 C1 of F1

Foutmelding Miele: F10, F22 of F220

Foutmelding Bosch / Siemens: F1 of E05

Foutmelding Beko: C1

Foutmelding LG: IE

Foutmelding Whirlpool: FH

Foutmelding Zanussi: C1 of E10

3. Foutmelding waterafvoer

Waarschijnlijk heb je te maken met een verstopte afvoer of een ander probleem met de afvoer waardoor het water niet goed wordt afgevoerd. In de meeste gevallen zit onder aan de voorkant van de wasmachine een klepje met het filter. Open dit en haal het filter eruit. Vaak zie je al meteen waar het fout is gegaan, een muntje of een haarclipje is de boosdoener. Maak het filter schoon en probeer de wasmachine weer aan te zetten. Is het probleem nog niet opgelost? Neem dan even contact op met de leverancier. 

Foutmelding AEG: EF0, EFO, E20, C2, of F02

Foutmelding Samsung: 5E, E2

Foutmelding Miele: F11

Foutmelding Beko: EF20 of EF1

Foutmelding Bosch / Siemens: E6, E18, E36, F03, F18 of E06

Foutmelding LG: OE

Foutmelding Whirlpool: FP

Foutmelding Zanussi: C2 of E20

4. Foutmelding waterpeil

Deze foutmelding heeft te maken met het waterpeil; je waterdruk of het waterpeil is niet in orde. Gelukkig kan deze foutmelding vaak snel worden opgelost. Er zit waarschijnlijk een knik in je toevoerslang waardoor het water niet goed toegevoerd kan worden. Ook kan het zijn dat de toevoerslang verstopt zit. Even goed nakijken dus. Is het probleem nog niet opgelost? Neem dan even contact op met de leverancier. 

Foutmelding Samsung: 1E, IE, E7 of 1C

Foutmelding AEG: E30, E31, E32, E33

Foutmelding Beko: C6

Foutmelding Miele: F220

Foutmelding LG: PE

Foutmelding Whirlpool: F09

5. Foutmelding motor

Deze foutmelding gaat over de motor van de wasmachine. Het kan zijn dat de stekker simpelweg niet in het stopcontact zit. Is dat niet het geval? Dan kan het ook zijn dat de trommel te vol zit. Probeer een was te draaien met een lege trommel. Helpt dit ook niet? Wacht dan even een half uurtje en probeer het programma daarna weer te starten. Is het probleem nog niet opgelost? Neem dan even contact op met de leverancier. 

Foutmelding Samsung: 3E of 3C

Foutmelding LG: LE

Foutmelding AEG: C9, CA, E50, E51, E53, E54, E55, E56, E57, E58, E59 of E52

Foutmelding Miele: F50

Foutmelding Beko: CA

Foutmelding Indesit: F02, F05, F06 of F11

Foutmelding Bosch / Siemens: F04, F05, F11, F12, F15 of E10

Foutmelding Zanussi: C9 of E50

6. Foutmelding lekkage

De foutmelding lekkage geeft aan dat er waarschijnlijk water op de bodemplaat ligt. Draai de kraan dicht en ontkoppel de wasmachine van het stroomnetwerk. Kijk goed waar de lekkage vandaan komt. Controleer het filter, de afvoer en de slangen op lekkage. Verder is het mogelijk dat het zeepbakje verstopt is, waardoor het water niet goed kan doorstromen, dit kan ook lekkage veroorzaken. Soms is het probleem na even wachten opgelost. Is dat niet zo, neem dan even contact op met de leverancier of check onze klantenservice. Belangrijk: koppel de wasmachine niet meer aan op het stroom totdat het probleem is verholpen.

Foutmelding Siemens / Bosch: E23 of E35

Foutmelding Miele: Storing waterproof

Foutmelding Samsung: LE, E9 of E11

Foutmelding Beko: EF3

Foutmelding LG: AE

Foutmelding AEG: E30, E13 of C3

Foutmelding Zanussi: C3, F3, EF0 of EF3

Probleem nog niet verholpen?

Geeft jouw wasmachine een andere foutmelding aan? Bekijk dan de handleiding van jouw wasmachine. Kom je er nog steeds niet uit; dan kan het zijn dat de storing alleen te verhelpen is met de hulp van een monteur. Heb je de wasmachine bij BCC gekocht? Onze klantenservice helpt je dan graag verder.